mandag, september 27, 2004

Fra overdrevets overdrev

Jeg har et indlæg - det er ellers ikke noget, som jeg gerne vil prale af. Jeg mener - det er som regel medlemmer af det svage køn, som går rundt med indlæg (det lunede at skrive "svage køn" - lige indtil amazonerne i 10.ø eller Fru Ministeren ser det, så er det først højre kind og dernæst venstre kind (når jeg har vendt den til ...), der bliver lun).Så jeg har ikke et indlæg alligevel. Et udlæg tror jeg heller ikke min bankmand ville mene, at jeg ville kunne klare - eller også ville Fru Ministeren slå bremserne i.
Så hvad har jeg så? Noget på hjerte ... hmmm. Måske?!I dag har jeg nemlig underholdt 10.ø med forskellen mellem at læse en tekst og tilegne sig en tekst.Umiddelbart lader det til, at de oftest læser deres lektier - og kun hvis de bliver nødet godt og grundigt tilegner de sig det. Hvad er forskellen?Jo, hvis man læser en tekst, så staver man sig bare igennem ordene fra a til z (æ, ø og å) og så lægger man teksten til side uden at forholde sig til, hvad den tekst eventuelt havde at bidrage med ind i ens liv, tilværelse, nuværende situation.
Tilegner man sig derimod stoffet, så holder man teksten op som et spejl og forsøger at spejle sit eget liv på teksten (evt. også en analysemodel) og ser, hvor den evt. bidrager med en nytænkning eller på en anden må adskiller sig fra den opfattelse, man har af tilværelsen.
I dag havde 10.ø en prøve i sagprosa. De havde læst på lektien, javel. Men til på fredag skal de tilegne sig stoffet ...

Ingen kommentarer: