mandag, august 16, 2004

Undervisningens udfordring

Det er fedt at undervise! Det er ubeskriveligt, når man kan se interessen i elevernes øjne og kan mærke i diskussionen, at teksten har bevæget sig fra at være lektie til at blive et input til deres egen selv- og omverdensforståelse.
Ifølge undervisningsministeriets eksamensevalueringer er problemet bare, at den udvikling meget ofte bliver bremset af analysemodeller. Analysemodeller af forskellig art tager initiativet fra eleverne og de blive ligegyldige robotter, der bare nøjes med at finde de svar, som de tror læreren ønsker fra analysemodellen punkt 1 til 10:1. Forfatter og titel: Jesper Wung-Sung - På dagen2. Personkarakteristik: bla bla bla
Det er bare for kedeligt, ensformigt og ligegyldigt. Jeg vil gerne have eleverne i tale. For at få det, så er jeg nødt til først at få dem til at tænke selv. De skal ikke bare give de svar, som de tror, at jeg vil have. De skal give den respons på teksten, som teksten vækker i dem. Målet er nået, når deres umiddelbare opfattelse blandes med faglighed!
De skal ikke gå fra punkt 1 til 10. De skal efter at have læst teksten overveje hvilke analyseredskaber, der vil hjælpe dem til en bedre forståelse af tekstens tema og eventuelle budskab.
I forbindelse med min opgave på seminariet arbejdede jeg sammen med Henrik Christensen og undervejs lavede vi et analyseark, som tvinger eleven til at tænke selv:
View image
Fidusen er, at eleven går ind af hovedindgangen i den her grundplan og så selvstændigt udvælger det rum, som vedkommende tror, vil give det bedste resultat. Efter at have filtreret teksten i rummet, går eleven ud på gangen igen og holder sine nye oplysninger op på sine temaforventninger. De er nu enten blevet bekræftede eller usandsynliggjorte. Et nyt rum bringes i spil - osv.
Henrik og jeg erfarede, at personkarakteristikken for mange er et sted med et meget lavt gærde. Derfor indskrev vi i bedste Hollywood-stil
DR's profiltegning. Den er bare supergod! Og meget motiverende for eleverne ...
Er du vant til at arbejde med tekster - som underviser eller som elev, så giv gerne konstruktiv kritik af analysearket (som også findes til andre genrer end kortfilm ...

Ingen kommentarer: