fredag, februar 04, 2005

Selvdisciplin

Er der et karaktertræk hos et andet menneske, som jeg beundrer, så er det selvdisciplin. Folk med selvdisciplin får lavet deres ting til tiden, holder sengetider, har orden omkring sig og sikkert meget mere. Jeg har hverken eller - og slet ikke selvdisciplin. Jeg er dårlig til at overholde de aftaler, som jeg møjsommeligt får trumfet igennem med mig selv. Jeg fungerer langt bedre, hvis der går konkurrence i det og hvis jeg står til ansvar over for nogen.

Der er tre områder i mit liv og min hverdag, hvor manglen på selvdisciplin tydeligst skinner igennem. Motion, Øvelser for ryggen og andagt.

  1. Jeg ville så gerne dyrke en eller anden for motion dagligt - om det så er en gåtur, løbetur, badminton med eleverne eller noget helt fjerde er underordnet. Bare jeg får rørt mig!
  2. Jeg skal hver dag i 30 minutter lave præventive og styrkende øvelser for min dårlige ryg.
  3. Jeg ved hvor vigtigt det er hver dag at læse, forstå og udleve Guds ord i min hverdag, men ...
Derfor har jeg nu taget konsekvensen - og håber, at det kan motivere mig på alle 3 punkter. I højrespalten er der fra nu en daglig opdatering (forhåbentlig) af aktiviteterne på de 3 indsatsområder. At jeg på den måde offentliggør, hvad jeg "præsterer", skulle gerne give pote.

Det kan godt være, at det er baglæns motivation. Det kan godt være, at resultaterne af aktivitet på alle 3 områder burde være nok til at motivere. Men erfaringen viser det modsatte - så nu motiverer jeg mig baglæns - velvidende, at resultatet forhåbentlig bliver det samme.

Ingen kommentarer: