tirsdag, februar 15, 2005

En lys fremtid

Vi har lige været i Demstrup hos min søster for at aflevere de tre smukke musers kusine Sara. Ydermere slap vi endelig af med vores kanin til fætter Simon + vi fik et trailerfuld brænde med hjem.

På hjemvejen hørte vi P1, hvor man i et program diskurerede en ny bog, som er kommet, om skolen. Bogen hedder "En lys fremtid" skrevet af Jonas Frykman.
I diskussionen sagde studieværten og gæsten bl.a., at skolen i gamle dage havde et fokus på eleven, der hed "at blive". Nu om stunder hedder mantraet "At være". Det problematiserede programmet.

Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg er enig. Jeg mener jo for eksempel, at eleven må finde ud af, hvem han/hun er, før vedkommende kan tage næste skridt på vejen til at blive det, som han/hun engang skal blive. Man kan ikke bare springe nogle mellemregninger over og så regne med, at man når sikkert frem til målet. Man er nødt til at være her og nu og gøre de ting, som er nødvendige, for at man er klar til at tage næste skridt.

Diskussionen lød ret interessant og rummede naturligvis andre aspekter end det, der her er anført, så Fru Ministeren og jeg overvejede et køb ...

Ingen kommentarer: