onsdag, december 22, 2004

Eternal sunshine of the spotless mind

It is perfect in almost every conceivable way,
and anyone who complains that it is not original must be joking -- in my entire
lifetime, this is one of the most unique film experiences I have ever
had."Eternal Sunshine of the Spotless Mind" is a beautiful movie, eloquently
voiced by Gondry, firmly constructed and rooted in an eerie nightmarish fantasy
land where anything is possible. It's beautiful, it's bizarre, it's exceptional,
it's funny, it's lovely, it's touching, it's witty, and it's one of the best
movies I have ever seen. 5/5 stars.- John Ulmer

Jeg er helt enig i ovennævnte citat hentet fra den hjemmeside, som jeg linker til om lidt. Jeg skal ikke løbe fra, at jeg er Jim Carrey-fan - og derfor skal film med ham på rollelisten naturligvis ses. Seneste skud (mig bekendt) er ovennævnte film. En meget atypisk Carrey-film!

Normalt er han ret latterlig - på den fede måde. Ventura-filmene er ikke super-duper. Dum Dummere er meget skæg. Jeg har tidligere omtalt The Truman Show og Bruce Almighty, som meget gode film. I disse er han ikke kun latterlig, men rummer en mere alvorlig side. I Eternal Sunshine of The Spotless Mind er han kun alvorlig - filmen er i det hele taget ret alvorlig.

Den handler kort fortalt om, at der er kommet en opfindelse, som kan slette minder ved at lokalisere deres placering i hjernen. Det gøres ved at tegne et kort over hjernen og derefter sætte en maskine til at slette de minder, som man gerne vil have væk. Den tur skal Jim Carrey selvfølgelig igennem, da han vil have slettet en person fra sit liv.

Jeg så filmen i går, men den spøger stadig - jeg kan simpelthen ikke blive færdig med den. Den udfordrer mig - såvel på indholdssiden som den tekniske side. Komposotorisk har jeg meget svært ved helt at gennemskue, hvornår der er tale om minder, fortid eller nutid ... Det er udfordrende!
Teknisk er filmen på et højtplan - effektfolkene har haft travlt!

Jeg tror, at filmen vil vinde endnu mere ved et andet gennemsyn, så det må jeg hellere få gjort. Men en underfundig, filosofisk, dybsindig og udfordrende perle ...

Se den før din nabo og overrask vedkommende med at du har set en alvorlig Carrey-film!

Ingen kommentarer: