søndag, august 21, 2005

Skuffelser i flere kategorier

I kirken i dag talte præsten om forskellige former for skuffelser. Han delte dem op i tre lag:

  1. De banale
  2. De personlige
  3. De åndelige
Som med så meget andet har manden fat i noget. Jeg kunne i hvert fald let genkende nogle af eksemplerne fra mit eget lille liv.
Til de banale hører, at jeg er skuffet over ...
  • manglen på orden på mit kontor - og i særdeleshed mit skrivebord
  • at jeg aldrig kommer til at opleve glæden ved at have sparet op til en længe ønsket genstand
  • at jeg ikke får færdiggjort mit projekt 'katalogiser mine bøger'
Til de personlige hører ...
  • at jeg gang på gang overrasker mig selv i disciplinen overspringshandlinger
  • at min generthed kommer til udtryk i afvisende attituder
  • at jeg ikke er bedre til at sige fra og nej
  • at jeg ikke i højere grad giver udtryk for min taknemmelighed over mine venner af nyere og specielt ældre dato
  • at jeg ikke formår at leve op til det optimale i mine mangeartede roller som far, ægtemand, søn og bror - og kollega
Til de åndelige hører ...
  • at jeg ikke formår at skabe ordnede forhold omkring mit andagtsliv
  • at jeg ikke er bedre til at være smittende kristen
  • at jeg ikke tager større ansvar i menighedslivet
Præstens pointe var, at vi formår alt i Ham, som giver os kraft. Vi kan ikke finde kraften til bestige alle disse bjerge i os selv, da vi alt for ofte kommer til kort af forskellige årsager - den hyppigste den, at vi er mennersker i bund og grund med alt, hvad det indebærer. Men vi skal kæmpe i og med Ham!

PS: Lidt skuffet er man vel også over, at GF igen smed point(s) væk! Denne skuffelse hører under kategorien "de uforståelige" ...

Ingen kommentarer: