onsdag, august 24, 2005

Ordet frit - slankekure

Da jeg i sin tid debuterede i cyberspace, havde jeg en intention om at have et "ugens hadeord". Det idé blev af forskellige grunde droppet. Nu er der dog et begreb, som presser sig på. Slankekur. Ikke at slankekure kan være nødvendige for nogle - at man simpelthen er kommet vægtmæssigt så langt op, at vægttabet skal sættes i system med tal, opskrifter, kalorietabeller, motion og så videre. Jeg er dog af den opfattelse, at bruger man sin sunde fornuft og spiser det, som man ved er sund og nærende kost og skærer ned på det, der indeholder for meget fedt og for mange kalorier - og derudover holder sig aktiv og i bevægelse - så bliver ens bmi forholdsvist naturligt inden for de rette rammer.

Da jeg boede i Århus kunne jeg spise en del mere usundt end jeg kan i dag, fordi jeg cyklede meget mere rundt. Med firehjul, der er drevet frem af et hoben heste forholder det sig anderledes. Men jeg ved det jo godt - det er selvdisciplin, det handler om.

Som forælder ser jeg også en risiko omkring slankekure, nemlig at børn delagtiggøres i tanker omkring vægt, udseende, fedme, sygdomme med relation til fejlernæring osv - tanker, som de som børn overhovedet ikke burde konfronteres med. Det kan tids nok komme. Børn bør lære af deres forældres eksempel, og hvis det eksempel, der sættes, er, at man spiser sund og nærende kost og holder sig aktiv, så har man givet sine børn et godt afsæt. Så kan de, når de er modne og parate til bevæggrundene for den leve- og koststandard, der har været norm i hjemmet, høre om dem - men heller ikke før!

Jeg siger ikke, at slankekure udelukkende er en givtig pengemaskine for de diætister, som er guruer på det emne. Jeg siger heller ikke, at slankekure er unødvendige - jeg siger bare, at man kan komme langt med almindelig sund fornuft ... hvis man gider!

Ingen kommentarer: