onsdag, juni 01, 2005

Afgørelsens time

Nu nærmer tiden sig for at få årets arbejdsindsats kombineret med faglige evner underkastet en samlet bedømmelse. I morgen er dag 1 ud af 2, hvor min klasse på Grejsdalens Ungdomsskole skal til mundtlig danskeksamen. Det er meget spændende for såvel lærer som elever. Sommerfuglene begynder at melde deres ankomst. Er eleverne klar? Har jeg gjort dem klar? Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Og masser af andre spørgsmål og anfægtelser - og eleverne har sikkert endnu flere ting at tumle med.

De ved, at de skal forberede sig grundigt på de genrer, som vi i årets løb har arbejdet med: Noveller (epik), digte (lyrik), tekster fra og om virkelighedens verden (sagprosa), billeder og kortfilm. Der er mange elementer og et fagsprog til hver genre, som vil være godt at kunne - og det knokles der med. I dag har de spørgetime og kan få klarhed over det, som evt. stadig halter lidt.

Det skal dog nok gå - jeg har på klassens vegne store forventninger - faktisk har jeg fortalt dem, at et gennemsnit for de 22 elever omkring de 9 slet ikke er uopnåeligt. De er kloge, engagerede, vidende og gode analytikere. Så hvis ikke nerverne spiller dem et puds, så er der ingen kreaturer på isen ...

Ingen kommentarer: