søndag, oktober 03, 2004

Event 2004

I går var jeg på Event 2004. Det var en god oplevelse.
Jeg skulle holde et seminar, som hed "Idoler, idealer og idioti". Der var ca. 15 unge mennesker til stede. Hvad de synes om det, ja det ved jeg ikke meget om - men de overlevede og ingen af dem sov åbenlyst. Hvis nogen af dem læser med, så kan de da lige komme med en evaluering ...
Jeg gav seminardeltagerne en opgave, en udfordring, som jeg også gerne vil give dig for den kommende uge. Jeg havde et afsnit om selvværd og selvtillid og opgaven lød i al sin besværlighed - for det er en besværlig opgave - som så:
Prøv i næste uge, når du skal rose nogen, at rose eller komplimentere dem for noget som de er (sød, venlige, pæne, flinke, betydningsfulde m.m), fremfor at rose dem for noget, de gør. Og prøv at lægge mærke til hvilken effekt det har.
Når man roser på den måde, så opbygger det selvværdet - og det er meget bedre end at opbygge selvtilliden - den skal nok følge med. Det er ikke nødvendigvis tilfældet den anden vej rundt.
Er du enig?Er du med?

Ingen kommentarer: