onsdag, februar 01, 2006

Set: King Kong

I går havde jeg et af mine sjældne biografbesøg. Jeg var i det nye Megascope i Horsens for at se King Kong. Vi var så få i salen, 5, at jeg lagde mig ned på gulvet foran forreste række og tog første del af filmen på nærmeste hold - det var en speciel oplevelse.

Ellers må jeg sige, at jeg er lidt skuffet over filmen. Jeg synes ikke, den formår at holde spændingen hele vejen igennem - den virker på mig lidt langtrukken. Det skyldes måske de meget uddybende personbaggrunde inden filmen for alvor skydes i gang. Det lader til, at Peter Jackson (instruktør på Ringenes Herre) ikke kaster sig ud i film, med mindre de kan vare mere end 3 timer.

Der er naturligvis positive elementer i filmen:

  • King Kong er helt fænomenal. Utroligt, hvad man kan lave med computeranimation nu om stunder.
  • Humoren i filmen er gennemtrængende og absolut et plus. Der er forskellige figurer, som holder den humoristiske fane højt, hvilket gør filmen bedre. Kokken er mest fremtrædende, hvad det angår, men også adskillige scener i løbet af filmen overlever på de humoristiske indslag.
  • Den kvindelige hovedrolle, Jack Driscoll og Hayes er gode og troværdige filmen igennem - gedigene skuespilpræstationer.

Men. Der er også elementer, som irriterer mig:
  • Peter Jacksons univers er enormt og i denne film synes jeg, han overdriver. Dinosaurusser fylder for meget - scenen med de fede langhalsede er ligegyldig, hvorimod scenen med Rex'erne er god og sigende. Jeg synes han spilder megen tid på at vise, hvor stor en fantasi han har - særligt omkring King Kongs sidste opgør med de opdagelsesrejsende.
  • Der er absolut set bedre filmhåndværk, når det drejer sig om scenerne med de forhistoriske dyr. Den computeranimerede virkelighed er alt for tydelig - og kan man ikke lave det ordenligt, så skær det dog væk - man kan få en snak med Richard Raskin om hans 7. parameter for filmproduktion.
  • Enkelt roller i filmen irriterer mig. Jeg synes ikke de brænder igennem og virker troværdige.

Alt i alt en lidt skuffende film, men måske mest fordi man sætter sig til rette med enorme forventninger. Jeg sidder tilbage med mange sjove scener i hukommelsen, en unik King Kong og fornemmelsen af endelig at have fundet en film som passer bedst på den kvindelige berettermodel.

3 ud af 5 jerngreb!

Ingen kommentarer: