tirsdag, december 26, 2006

Columbo-ansk kommunikation

Jeg har de sidste to nætter set Columbo. Fascinerende serie. Forleden medvirkede Johnny Cash ... Samme nat begyndte jeg at bemærke den måde, som Columbo kommunikerer på, og jeg vil hævde, at man vil kunne lære meget af hans kommunikationsform - og faktisk komme ret langt med den. Måske jeg skulle overveje at lade 10+ se et afsnit i formidling.

Det som jeg bed mærke i første aften og som blev forstærket i går nat var følgende (egentlig meget grundlæggende, gode, kommunikationsregler):

  • Columbo er høflig - han spørger pænt om han må ryge, låne noget at skrive med osv. Han tager aldrig noget for givet.
  • Columbo er god til at forklare, hvorfor han gør og siger, som han gør og det afføder positive reaktioner fra dem, der er genstand for hans forvirrende optræden.
  • Columbo spørger, hvis der er noget, som han er det mindste i tvivl om - han antager ikke at vide noget på forhånd og lader altid tvivlen komme den anklagede til gode.
  • Columbo viser igen og igen empati. Det slår aldrig fejl.
  • Columbo er meget hensynsfuld i sin optræden og er oftest opmærksom på ikke at irritere og genere nogen.
  • Columbo tør vise andre, at han er i tvivl og undrer sig - det vækker tillid.
Det er muligt, at du er uenig. Det er også muligt, at du har bidt mærke i andet eller kan supplere. Du kan jo selv tjekke efter i nat.

Ingen kommentarer: