tirsdag, januar 03, 2006

Den moderne kvinde

Et par gange om året er det nødvendigt at overveje, hvad man giver den moderne kvinde, der ejer alt - og så er der lige de amerikanske gaveboder (mor dag, kvindernes frigørelsesdag, rødstrømpedagen og hvad de nu hedder alle de andre dage, hvor man bør betænke konen).
Jeg har længe overvejet, hvad man da skal give. Hvor langt rækker opfindsomheden? Men nu er jeg så nået frem til, at det ikke længere lader sig gøre. Min kone - Fru Ministeren har vitterligt alt. Den ultimative erkendelse kom til mig, da jeg efter nogle timer bag computeren vovede mig ud af mit skjul og øjeblikkeligt blev sat i arbejde: Tag julepynt ned! Bag boller! Pølsehorn! Franskbrød! Tør hylder af! Fej gårdspladsen! Slå græsplænen! Loftet i kip, tak! Børnene på kælkebakken!
Den ting, som fuldender samlingen for den moderne kvinde, er slaven. Nu om stunder er ringen om benet - fodlænken - erstattet af vielsesringen. Fæstebrevet erstattet af vielsesattesten. Og tvangsmærkningen erstattet af den dukkede nakke og de røde ører.

Ingen kommentarer: