fredag, juni 02, 2006

Tilbudskrig

I øjeblikket kører tilbudskampagnerne og fødselsdagstilbud. SPar op til 90% på dagligdagsvarer - sko, mad, tøj, osv osv.
Det er bare ikke alle, der hopper på tilbudsvognen.

  • Benzinselskaberne. Deres tilbud er en hån mod forbrugerne. Ikke noget med at give 25% rabat. Næ, det er 8 ører, man kan spare. Det er totalt latterligt. Hvor mange butikker ville sætte tilbud, hvor mange butikker ville skilte med, at man kunne spare 8 ører på en halv liter sodavand eller på en pose slik. Ingen ville skænke det et blik. Men det er, hvad benzinselskaberne kan hoste op med. Det er en OM'er.
  • Forsikringsselskaberne hører til i samme gruppe. Der er heller aldrig slagtilbud fra deres side. Det handler om at skumme fløden fra kunderne og generere overskud.
  • Det samme gøre sig gældende for bankerne. Hvor er deres tilbud, som man kan få øje på? De er væk. I stedet opkræver de gebyrer for serviceydelser, som man burde tilbyde at gøre gratis - særligt, når man tænker på den kapital, som de hvert år kan skrive på overskudskontoen. Det burde de også kunne gøre lidt bedre.
  • Kommunernes tilbud lader også meget tilbage at ønske. Hvad med tilbud på børnepasning, vandafledning og affaldsafhentning? De er ikke til at få øje på.
Konklusion: De gode tilbud komme altid på varer, som vi reelt kan undvære. Derfor er vi nødt til at blive lokket til at købe dem. De varer, vi skal bruge, er der aldrig tilbud på - der kommer vi rendende alligevel. Men derfor kan man da godt please kunderne i ny og næ.

Kan du komme på andre brancher, som aldrig laver ordentlige tilbud?

Ingen kommentarer: